AKTUALNOŚCI

Studenci PRz w finałach konkursu Imagine Cup 2014

Dodano: 01.04.2014

imaginecup

Gra edukacyjna na bazie zabawki tamagotchi, system nawigacji dla niedowidzących i mechanizm sterowania komputerem za pomocą mimiki to projekty studentów Politechniki Rzeszowskiej, którzy biorą udział w konkursie Imagine Cup 2014.

Nasi studenci informatyki cyklicznie uczestniczą w międzynarodowym konkursie technologicznym pn. Imagine Cup. W tegorocznej edycji z 11 drużyn PRz, aż trzy dostały się do finału krajowego. Konkurencja jest duża, bo drużyny z PRz mają do pokonania, aż 12 drużyn z całej Polski. Studenci naszej Uczelni podzielili się na drużyny LOK-i oraz Power of Vision, które startują w kategorii World Citizenship, dedykowanej projektom mającym pomóc ulepszać otaczający świat przy użyciu nowoczesnych technologii.

Skład drużyny LOK-i:

• Albert Stec,
• Gabriel Niemiec,
• Aleksander Jasiewicz,
• Mateusz Ryndak,
• mgr inż. Marcin Jamro - mentor

Drużyna LOK-i prezentuje system o nazwie Smart Eye do nawigacji we wnętrzach budynków użyteczności publicznej takich jak uczelnie, urzędy, szpitale. Jest dedykowany osobom niewidomym i niedowidzącym, działa na telefonach komórkowych i wykorzystuje sygnały WiFi oraz Bluetooth.

Kolejna drużyna z PRz – Power of Vision – przedstawia mechanizm sterowania aplikacjami komputerowymi m.in. za pomocą ruchów głowy. Sam projekt nosi nazwę Face Controller. Umożliwia on sterowanie komputerem jedynie za pomocą głowy, mimiki twarzy lub komend głosowych. Mechanizm pracuje w dwóch trybach: platformy – użytkownik jest w stanie uruchamiać dedykowane aplikacje przystosowane dla osób niepełnosprawnych oraz tryb kontrolera – tu użytkownik może korzystać ze wszystkich funkcji oraz programów wykorzystując jedynie ruchy głowy, twarzy oraz mowy. Możliwe jest także sterowanie aplikacjami za pomocą mowy. Użytkownik może „rozmawiać z komputerem”, a on będzie wykonywał jego polecenia. – Na przykład poleceniem "check mail" możemy sprawdzić czy w naszej skrzynce email są jakieś nowe wiadomości. Ten system ma umożliwić osobom z dysfunkcją kończyn górnych korzystanie z nowoczesnych technologii. – mówi Norbert Pisz z Power of Vision. Inspiracją do stworzenia takiego projektu przez studentów była pewna, niepełnosprawna osoba, która z uwagi na brak rąk i nóg, z komputera korzysta tylko za pośrednictwem innych osób. Face Controller to rozwiązanie, które zgodnie z ideą kategorii World Citizenship – pozwoliłoby ułatwić i wzbogacić życie takich ludzi.

imaginecup2
Skład drużyny Power of Vision:

• Norbert Pisz
• Sylwia Perykasza
• Daniel Pomianek
• Tomasz Pleśniak
• Piotr Wrotny
• dr inż Tomasz Kapuściński - mentor

Trzecia drużyna – The Spawners – startująca w kategorii Games przygotowała grę edukacyjną pn. My Creature. Gra dotyczy genetyki, edukacji i rozrywki. Funkcjonuje w formie zabawki typu tamagotchi. Użytkownik konstruuje istotę korzystając z dostępnych elementów, a następnie przeprowadza ją przez kolejne etapy rozwoju, przy okazji nabywając wiedzy z różnych dziedzin.

Skład drużyny The Spawners:

• Jakub Hossa,
• Michał Sondej,
• Dominika Kusy,
• Marcin Szetela,
• dr inż. Bartosz Trybus - mentor

Uczestnicy konkursu Imagine Cup to w większości członkowie Studenckiego Koła Naukowego Informatyków KOD, a także współpracujący z nimi członkowie Koła Naukowego Interakcji Człowiek-Komputer GEST.

Koła działają przy Katedrze Informatyki i Automatyki na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki.

Katarzyna Hadała
Źródło:http://portal.prz.edu.pl/