Media Rzeszów

Odwiedziło nas:

praca forum fejs program

AKTUALNOŚCI

Rozmowa z Dawidem Laskiem Wiceprezesem Stowarzyszenia Euroregion Karpacki Polska

log1
log2

akt35792088

Co to jest Marka Karpacka Carpathia?

Marka Karpacka CARPATHIA jest, a właściwie będzie gospodarczym znakiem jakości Karpat, którego wdrożenie przyniesie korzyści wielu zaangażowanym w jego wdrożenie instytucjom. Będzie mówiąc krótko, sposobem na budowanie premii cenowej do szeroko rozumianych produktów karpackich. CARPATHIA będzie także mechanizmem zapewniającym napływ turystów w Karpaty i sprzedaż produktów karpackich na rynki zewnętrzne. Oczywiście to najprostsze, ale też i najbardziej sugestywne definicje. Na poziomie Misji Marki, która została zdefiniowana w jej strategii CARPATHIA jest wartością budowaną na unikalności Karpat w skali europejskiej i światowej, oferującą jej klientom niepowtarzalne doświadczenia i emocje. CARPATHIA będzie nową światową destynacją turystyczną. Jej celem gospodarczym jest spowodowanie żeby w Karpaty przyjeżdżało więcej i więcej turystów, za nimi inwestorzy i żeby powstawały miejsca pracy a młodzi ludzie nie uciekali stąd, jak to jest obecnie. W tym znaczeniu CARPATHIA jest bardzo misyjna i ma strategiczny charakter.


Kiedy zaczęły się nad nią prace?


Marka Karpacka CARPATHIA narodziła się w Alpach. Od 4 lat Euroregion Karpacki realizuje w ramach programu Swiss Contribution projekt pod nazwą „Alpejsko – Karpacki Most Współpracy”. Celem projektu jest zaprojektowanie i uruchomienie mechanizmów współpracy społeczno – gospodarczej pomiędzy parterami z Karpat i Alp. Takie założenie stawia w centralnym miejscu proces budowy silnego partnerstwa pomiędzy instytucjami z Polski i Szwajcarii oraz nakłada na uczestników tego procesu wysokie wymagania związane z określeniem precyzyjnych celów współpracy. Podczas jednego ze spotkań konsultacyjnych z przedstawicielami Instytutu Turystyki kilka lat temu w Sierre rozmawialiśmy o perspektywach rozwoju turystyki w Euroregionie. Nasi koledzy zwrócili nam uwagę na jedno ważne zagadnienie. Wyrazili wątpliwość w sens budowania popytu na turystykę w tej części Europy wyłącznie w oparciu o admiracyjne, sztuczne regiony. Zasugerowali nam pomysł utworzenia jednej, międzynarodowej i innowacyjnej Marki Karpackiej. Karpaty bowiem należą do podstawowego zakresu pojęć statystycznego Europejczyka. Z drugiej strony są jako destynacja turystyczna nieznane. Stwarza to więc szansę na budowę zainteresowania klienta. Tak narodziła się CARPATHIA.


Czyli doświadczenia szwajcarskie są głównymi z jakich korzysta Euroregion przy jej wdrażaniu?


Tak. Dzięki naszym partnerom z Instytutu Turystyki w Sierre Marka Karpacka CARPATHIA się materializuje. Instytut od wielu lat odpowiada za merytoryczną pomoc we wdrażaniu i zarządzaniu Marką Kantonu Valais. Jest to dla nas świetny benchmark. Dzięki otwartości naszych przyjaciół mieliśmy możliwość „od kuchni” poznać historia tworzenia tamtej Marki, zasady jest funkcjonowania oraz korzyści jakie osiągane są przez jej partnerów. Powiem tylko, że Marka Kantonu Valais powstawała przez 10 lat, ale teraz kiedy funkcjonuje w oparciu o sprawdzone mechanizmy przynosi pożądane efekty, w tym finansowe. Oczywiście wzorując się na tym rozwiązaniu poszukujemy innych wzorców. Kilka dni temu byłem w Saarbrucken, gdzie w „landowej” organizacji turystycznej rozmawiałem o koordynacji zarządzania produktami turystycznymi w ramach tzw. Gross Regio. Jest to odpowiednik naszego Euroregionu skupiający obszary przygraniczne Belgii, Francji, Niemiec i Luxemburg. Jedno jednak, można powiedzieć z pewnością – Marka CARPATHIA jest unikatowa i w pewnym sensie eksperymentalna, nikt jeszcze nie tworzył od „zera” międzynarodowej marki terytorialnej o takim zasięgu. Dlatego transfer doświadczeń w tym zakresie będzie miał walor pomocniczy. Wiele elementów Marki CARPATHIA będzie miało autorski charakter.


Co udało się już zrealizować w ramach Marki?


Z Marką CARPATHIA pracujemy już około 3 lat. I jest to wciąż początek drogi. Ale dzięki pomocy znakomitych ekspertów szwajcarskich i polskich zakończony mamy ważny etap „startowy”, którego efektem jest strategia, audyt zasobów Marki, tzw „brand book” i kilka innych dokumentów o charakterze operacyjnym. Oznacza to, że jesteśmy już gotowi do działań praktycznych. Obecnie pracujemy nad konstrukcją systemu wdrażania Marki, co oznacza budowę pilotażowej grupy CARPATHII na poziomie Euroregionu, opracowywanie na podstawie strategii i audytu pakietów produktowych oraz co najważniejsze tworzenie międzynarodowych powiązań Marki umożliwiających wprowadzenie jej na rynki zewnętrzne. Ale nie miejmy złudzeń, przedsięwzięcie jest bardzo ambitne i pracochłonne. Zakładamy, że 5 lat to minimum, po którym Marka zacznie samodzielnie funkcjonować a po 10 przyniesie widoczne rezultaty. Oczywiście trzeba zastrzec, że powodzenie inicjatywy uwarunkowane jest wieloma czynnikami, na które Euroregion nie ma wpływu.


Czyli na przykład?


Podstawowe i to nie tylko w zakresie funkcjonowania CARPATHII są takie zagadnienia jak partnerstwo, lojalność wobec Marki, kultura współpracy, współodpowiedzialność za cały proces wdrażania i oczywiście jakość. Te wszystkie elementy są mocno definiowane przez nasz „środkowoeuropejski”, postsowiecki model mentalności. Dlatego mamy świadomość, że będą stanowiły najważniejszą „zmienną zakłócającą” procesu wdrażania Marki. Ale jesteśmy optymistami. Poza tym mamy czas.


rzdl2



Do kogo skierowana jest Marka Karpacka?


Jednocześnie do oferenta i klienta. Ten pierwszy, niezależnie od tego, czy jest z sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego, włączając się w system Marki, odniesie, oczywiście pod pewnymi warunkami sukces finansowy, a drugi będzie mógł odkryć dla siebie i swoich bliskich całkiem nowe przestrzenie wrażeń, doznań, wartości w centrum Europy. Marka budując premię cenową i zapewniając napływ turystów w Karpaty jednocześnie ma misję na poziomie osobowościowym każdego klienta. W pewnym sensie gdy zestawimy jedno z naszych precyzyjnie dobranych „key visualnowych” obrazów z hasłem „CARPATHIA – posłuchaj siebie” otrzymamy jasny przekaz – przyjedź do nas, pomożemy Ci odnaleźć swoją drogę. Sumując to CARPATHIA ma misję zmiany Europy, pozostając przy tym bardzo spersonalizowaną, wręcz intymną Marką.


Euroregion ma już wyselekcjonowaną grupę podmiotów, które wstępnie zadeklarowały się korzystać z Marki Karpackiej. Do kogo chcecie trafić?


Mamy wyniki audytu. Do końca czerwca na ich podstawie skonstruujemy grupę pilotażową Marki, a właściwie trzy grupy, gdyż równolegle prace trwają na Słowacji i Ukrainie. W skład „polskiej” grupy wchodzić będą starannie dobrane podmioty od Beskidu Żywieckiego aż do Ustrzyk Górnych. Dbamy o to, żeby grupa była heterogeniczna, a więc gromadziła przedstawicieli różnego typu podmiotów. W jej ramach będziemy testować mechanizmy współpracy i z nią będziemy wdrażać kolejne etapy CARPATHII. Oczywiście równolegle prowadzić będziemy rekrutacje do Marki, przy czym uwaga, warunkiem pracy z CARPATHIĄ jest posiadanie „karpackiego DNA”. Nie wszystko co jest w Karpatach wejdzie w system Marki.


Rozumiem, że to projekt komercyjny, a więc płatny. Jakie korzyści popłyną do tych, którzy będą sie posługiwać logiem Marki Karpackiej?


Za wcześnie mówić o pieniądzach. Mamy bardzo dobrze przygotowany mechanizm finansowy dla Marki. Powiem, tylko tyle że jest on bardzo prosty i korzystny dla interesariuszy CARPATHII. Wymagać będzie jednak zaangażowania, lojalności wobec Marki, stosowania jej reguł i stałej „samokontroli” oraz monitoringu jakości. Ostatecznie po procesie weryfikacji z każdym z dostawców CARPATHII podpisana będzie umowa, które regulować będzie współpracę.


Kiedy dojdzie do podpisywania pierwszych umów?


Do końca 2015 roku. Przed tym czeka nas dużo pracy warsztatowej.


Co jest teraz najważniejsze dla CARPATHII?


W grudniu 2014 roku Ministerstwo Sportu i Turystyki RP zgłosiło kandydaturę Stowarzyszenia Euroregion Karpacki Polska do pełnienia roli Platformy Koordynacji Turystyki Karpackiej w ramach Konwencji Karpackiej. Choć nie wiąże się to bezpośrednio z CARPATHIĄ, to przyznanie nam tej roli bardzo wzmocniłoby i uwiarygodniało procesu tworzenia Marki Karpackiej. A na poziomie Marki najważniejsza jest konsekwencja, profesjonalizm i opór w jej budowie. Cieszy nas, że poza Województwem Podkarpackim i „historycznym” obszarem Euroregionu Marka zdobywa nowych silnych sojuszników. Będzie też pewnie miała wrogów, jak to u nas bywa. Ale ja chcę bardzo wyraźnie na koniec powiedzieć, Marka CARPATHIA budowana jest według metodologii „domu marek” oznacza to, że w jej systemie będą funkcjonować dotychczasowe marki terytorialne czy konsumenckie, zwiększając tylko dzięki CARPATHII swój potencjał sprzedażowy. Warunkiem będzie oczywiście zgodność ze Strategią oraz stosowanie wszystkich reguł i standardów. To ostatnie jest kluczowe. CARPATHIA będąc swoistym „the best off…” przekształci się w gospodarczą wizytówkę Karpat.


Co ma zrobić zainteresowany podmiot?


Zapraszam do siedziby Stowarzyszenia mieszczącej się przy ul. Rynek 5 w Rzeszowie.


Więcej informacji znajdziecie na naszej stronie www.karpacki.pl, www.visitcarpathia.com oraz pod nr tel. 17 853 68 98.

log3

Zobacz również: