Odwiedziło nas:
Dodano: 25.06.24 09:26
W przeddzień zakończenia roku szkolnego 2023/ 24 Zespół Szkół Społecznych nr 2 w Rzeszowie zorganizował Dzień Dwujęzyczności na Farmie Rzeszowskiej wprowadzający i przygotowujący do Światowego Dnia Dwujęzyczności.
Inicjatorką obchodów tego święta była pani Agnieszka Chołody- jedna z mam, której dwójka dzieci, po powrocie ze Stanów Zjednoczonych uczy się w Zespole Szkół Społecznych nr 2 w Rzeszowie.
Pani Agnieszka podkreśla, że Święto Dwujęzyczności było obchodzone w szkole polonijnej w USA. Natomiast drugim językiem dzieci był język polski i to było święto dzieci i rodziców, którzy włożyli ogromny wkład w to , by pielęgnować naukę języka polskiego zamieszkując poza granicami kraju.
Zgodnie z definicją - wyjaśnia Grażyna Szarama dyrektor szkoły - dwujęzyczność to płynne posługiwanie się dwoma lub więcej językami oraz związane z tym osadzenie w kulturze i określony sposób myślenia. Osoba dwujęzyczna często nie ma preferowanego języka i również swobodnie komunikuje się w obu. Do tego dochodzi jeszcze umiejętność szybkiego „przełączania się pomiędzy językami”. Frank Smith powiedział:” jeden język ustawia cię w korytarzu życia, dwa języki otwierają każde drzwi po drodze”. W naszej szkole uczniowie mają możliwość nauki oprócz języka polskiego -języków: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego i chorwackiego, co pozwala nam mieć nadzieję na poznawanie innych kultur i innych osobowości. Świętując Dzień Dwujęzyczności, świętujemy też dzień języka polskiego i podkreślamy, że jesteśmy dumni ze swego pochodzenia pielęgnujemy nie tylko polską mowę, ale również kulturę i tradycję. Dwujęzyczność ma szczególny wymiar w naszej szkole, ponieważ uczą się w niej uczniowie, dla których językiem ojczystym jest inny język oraz uczniowie, dla których językiem ojczystym jest język polski, ponieważ powrócili z zagranicy – podkreśla Grażyna Szarama, dyr. szkoły.
W czasie wydarzenia poruszony był też problem wszechobecnego i wszechogarniającego nas jako społeczeństwo hejtu. Jest to wyjątkowo negatywne zjawisko naszych czasów. Na Farmie Rzeszowskiej istnieje możliwość udziału w różnych aktywnościach, które zbliżają młodszych i starszych. To stwarza możliwość aktywnego i bardzo ciekawego spędzenia czasu. Odchodzimy od komputerów, więcej działamy w życiu realnym. Ma to ważne znaczenie szczególnie dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Właścicielka Farmy Rzeszowskiej Marta Gumieniak stwierdza: „Święto Dwujęzyczności jest jednym z wielu przykładów na to, jak pasja i determinacja mogą zmieniać świat na lepsze, otwierają nowe perspektywy dla młodych umysłów. To dowód na to, że marzenia mogą przybierać formy, które inspirują i uczą jednocześnie”.
W trakcie uroczystości nastąpiło również połączenie się on-line (o godzinie 12:00 czasu polskiego, czyli o godzinie 6:00 czasu nowojorskiego) z panią Danutą Świątek (nauczycielką j. polskiego w Nowym Jorku), która zaprosiła całą społeczność szkolną do udziału w październikowym Światowym Dniu Dwujęzyczności.
Na co dzień nauczyciele uświadamiają jak krzywdzącym zjawiskiem jest zjawisko hejtu. Należałoby przytoczyć parę haseł dotyczących hejtu, a które zostały wymyślone przez uczniów różnych szkół. A są to:
- nie hejtuję - reaguję,
-wyprzedź hejt bądź great,
-hejtujesz nie królujesz,
-hejtujesz pożałujesz,
- hejt to mowa nienawiści nie przyniesie Ci korzyści,
-pokonaj hejt w Internecie, bo hejt kolego to nic dobrego,
-kto hejtuje ten żałuje,
- temu, kto hejtuje rozumu brakuje,
- ja nigdy nie hejtuję i świetnie się z tym czuję,
- nie hejtuję tylko się koleguję,
- gdy hejtujesz tylko agresję powodujesz
Jakże potrzebne są wzorce dobrego zachowania, wzajemne przyjazne traktowanie siebie nawzajem, pozytywne relacje koleżeńskie i międzyludzkie. Obowiązkiem każdego dorosłego człowieka jest, aby uczulać i uwrażliwiać dzieci i młodzież na dobro i potrzeby drugiego człowieka. Każdy poszkodowany hejtem powinien wiedzieć, że jest to karalne, gdzie szukać pomocy i nie wstydzić się tego.
Ostatnie szkolne wydarzenie (w kończącym się roku szkolnym) przygotowane przez uczniów pod opieką nauczycieli, opiekunów oraz animatorów z Farmy było formą warsztatów umacniających poczucie własnej wartości oraz przygotowujących uczniów do pozytywnego postrzegania drugiego człowieka również w czasie wakacji.
Zobacz również: