Odwiedziło nas:
Dodano: 11.10.23 18:24
Jeden jest historyczny i zostanie przebudowany z dbałością o detale architektoniczne, a drugi będzie wzniesiony od podstaw oraz supernowoczesny – PKP S.A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowych dla dworców w Nisku i Mielcu (woj. podkarpackie).
Nisko i Mielec to ostatnie dworce z obecnego Programu Inwestycji Dworcowych w województwie podkarpackim, na których rozpoczyna się proces projektowania. Choć to diametralnie różne inwestycje, to łączy je to, że w drugiej połowie 2026 roku obydwa dworce znów będą obsługiwać podróżnych!
– Kolej to bardzo ważny element transportu publicznego w nowoczesnym państwie, dlatego dbamy o jej rozwój. Poza inwestycjami w infrastrukturę torową, modernizujemy również dworce kolejowe, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach, walcząc tym samym ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego. Dążymy do tego, żeby pasażerowie w każdym miejscu Polski mogli w komfortowych warunkach oczekiwać na przyjazd pociągu. Cieszę się, że już za kilka lat z takich obiektów skorzystają mieszkańcy Niska i Mielca – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Rozbudowie i modernizacji infrastruktury peronowej i torowej muszą towarzyszyć także dobre zmiany związane z budynkami dworcowymi. Dlatego już wiemy, że kolejne dworce w woj. podkarpackim zmienią swoje oblicze dla pasażerów. Mieszkańcy Niska i Mielca oraz wszyscy odwiedzający te urokliwe podkarpackie miasta będą mogli niebawem skorzystać z nowoczesnych obiektów PKP – mówi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Podpisanie umów na opracowanie dokumentacji projektowych dla dworców w Nisku i Mielcu jest kolejnym kamieniem milowym na drodze do przywrócenia obsługi pasażerów na tych obiektach. Dzięki planowanym inwestycjom mieszkańcy Niska i Mielca zyskają dworce spełniające współczesne standardy obsługi podróżnych, komfortowe i nowoczesne, choć diametralnie się od siebie różniące. W Nisku przebudujemy historyczny pochodzący z końca XIX wieku dworzec, natomiast w Mielcu powstanie od podstaw całkowicie nowy budynek – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Historia połączona z nowoczesnością
Budynek w Nisku został wybudowany w 1899 roku według projektu typowego Austriackich Kolei Państwowych. Dzięki realizowanej właśnie inwestycji przejdzie on kompleksową przebudowę i znów obsłuży podróżnych. Choć szczegółowy zakres prac poznamy po opracowaniu dokumentacji projektowej to już dziś możemy powiedzieć, że wpisany do ewidencji zabytków obiekt, zostanie odnowiony z dbałością o historyczny detal. Renowację przejdzie elewacja dworca wraz z detalami architektonicznymi oraz przylegająca do niej wiata, w dawnej Galicji zwana werandą, wsparta na żeliwnych kolumnach wyprodukowanych w C.K. Krajowej Fabryce Maszyn Rolniczych i Narzędzi Ludwika Zieleniewskiego z Krakowa. Zachowane zostaną z pewnością niektóre elementy wystroju wnętrza, w tym m.in. wzorzyste posadzki. Na parterze budynku znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych. Pasażerowie mogą spodziewać się komfortowej poczekalni z elektronicznymi tablicami przyjazdów
i odjazdów pociągów, ławkami oraz gablotami na rozkłady jazdy pociągów.
Poza tym dworzec w Nisku stanie się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy pasażerów z dużym bagażem. Wszystko to dzięki likwidacji barier architektonicznych oraz wprowadzeniu wielu rozwiązań ułatwiających poruszenia się po dworcu, tj. ścieżek prowadzących, oznaczeń w alfabecie Braille’a czy planów dotykowych dworców.
Podczas opracowania dokumentacji projektowej architekci sprawdzą możliwości zainstalowania w budynku przyjaznych środowisku rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne czy pompy ciepła. Budynek i jego otoczenie zostaną wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym m.in. monitoring.
Supernowoczesny dworzec w Mielcu
W Mielcu dotychczasowy dworzec zostanie wyburzony, a w jego miejscu powstanie nowoczesny budynek w formule zbliżonej do indywidualnych Innowacyjnych Dworców Systemowych. Nowy dworzec będzie obiektem parterowym o geometrycznej bryle z przeszkloną fasadą od strony miasta, a także charakterystyczną dla współcześnie projektowanych dworców wieżą zegarową. Wewnątrz podróżni znajdą hol połączony z poczekalnią, a także toalety. W budynku będzie się znajdował również niewielki lokal komercyjny, a także pomieszczenia przeznaczone dla spółek kolejowych oraz zaplecze techniczne.
Nowy dworzec będzie funkcjonalny i zaprojektowany zgodnie ze współczesnymi standardami obsługi podróżnych, a także klimatyzowany. Poza tym planuje się wyposażyć go w nowoczesne systemy informacji pasażerów, czyli elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz informację megafonową. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych, a także dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawią się w nim linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a oraz plany dotykowe dworca. Nowy dworzec w Mielcu ma być również energooszczędny i przyjazny środowisku.
Poza tym zostanie on powiązany funkcjonalnie z otoczeniem, a także z peronami stacji Mielec oraz układem drogowym w okolicach stacji.
Inwestycje w Nisku i Mielcu są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Obydwa przedsięwzięcia są realizowane ze środków własnych spółki. Po zakończeniu prac projektowych, na które zostały właśnie podpisane umowy, zostaną ogłoszone przetargi na wybór wykonawców prac budowlanych. Planowany termin zakończenia obydwóch inwestycji to druga połowa 2026 roku. Więcej szczegółów dotyczących przedsięwzięć poznamy po zakończeniu prac nad dokumentacjami projektowymi.
Bartłomiej Sarna
Polskie Koleje Państwowe S.A.
Zobacz również: