Odwiedziło nas:
Dodano: 27.03.15 11:53
Na ponad 1,5 miliarda euro oszacowany został koszt budowy odcinka ekspresowej drogi S61, czyli Via Baltica, między Ostrowią Mazowiecką a granicą polsko – litewską w Budzisku.
Polski rząd chce, aby ogromne przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie w wysokości blisko 900 milionów euro z tzw. instrumentu Connecting Europe Facility (Łącząc Europę), o którym decyduje Komisja Europejska. Od tego unijnego „rządu” zależeć będzie także wybór przedsięwzięć do dofinansowania oraz wysokość przyznanych funduszy.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju skierowało do Brukseli dokumenty dotyczące łącznie 27 polskich wniosków, wśród których Via Baltica jest z jedynym projektem drogowym. W pierwszym konkursie pod hasłem Łącząc Europę będzie do rozdzielenia 12 miliardów euro, w tym 8 wśród wszystkich krajów unijnych oraz 4 mld dla państw, które mają do zlikwidowania zaległości rozwojowe. Pozostałe wnioski z naszego kraju dotyczą inwestycji kolejowych, w tym m. in. fragmentu przyszłej trasu kolejowej Rail Baltica od Warszawy w kierunku Białegostoku.
Także w kraju trwają przygotowania do budowy Via Baltica. Jak poinformował białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wybrane zostały firmy, które wykonają tzw. Koncepcję Programową drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna
„Koncepcja Programowa ma być gotowa w ciągu 9 miesięcy. Będzie podstawą do przygotowania dokumentacji do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej w systemie „Zaprojektuj i zbuduj”. Ma zawierać najważniejsze założenia inwestycji: przebieg, liczbę i rodzaj węzłów drogowych, konstrukcje obiektów inżynierskich itp. Przetarg na wykonawcę w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” planowany jest na wiosnę 2016 roku” – informuje GDDKiA.
Zadanie zostało podzielone na sześć odcinków. Pierwszym (Podborze – Śniadowo, ok. 19,5 km) i trzecim (Łomża Południe – Łomża Zachód, 7,2 km) zajmie się URS Polska Spółka z Warszawy za łącznie ponad 2,8 miliona złotych. Część drugą (Śniadowo – Łomża Południe, 17 km) opracuje koncepcyjnie TRAKT z Katowic za niespełna 1,2 miliona. Fragment czwarty analiz (Łomża Zachód – węzeł „Kolno”, ponad 13,3 km) przeanalizuje Transprojekt Gdański za 1,6 mln. Najkorzystniejszą ofertę na odcinki piąty (węzeł Kolno – początek obwodnicy Stawisk, 12,6 km) i szósty (koniec obwodnicy Stawisk – początek obwodnicy Szczuczyna) przedstawiła firma Complex Projekt z Katowic za ponad 2 mln.
„Narew – Extra Tygodnik”
Zobacz również: